MENDAPATKAN KETENANGAN DALAM HIDUP

Mendapatkan ketenangan dalam hidup sudah pasti menjadi impian bagi semua orang . Tidak ada yang terkecuali pun . Ada tak yang nak hidup dia serba tak kena ? Tiada kan ? 

Teringat pada diri sendiri sebelum ni . Mudah baran , mudah tersinggung . Keturunan suara besar , ditambah lagi dengan suara kasar . Secara ringkasnya hidup saya yang dulu tak teratur . Ada saja yang tidak menyenangkan .

Saya selalu merasa hidup sendirian , tidak diperlukan . Dalam kehidupan saya yang dulu juga , saya suka bergaduh . Mungkin sebab background keluarga atau persekitaran .

Namun , seiring beredarnya waktu , meningkatnya umur , saya semakin sedar bahawa dalam kehidupan ini ada banyak perkara yang perlu kita selesaikan . Kita perlu fokus pada kebaikan .

Tuhan memberi kita peluang dan kesempatan setiap hari untuk memperbaiki kehidupan kita di dunia untuk di akhirat nanti . Kita mungkin masih belum sedar sekarang ini tapi saya percaya akan tiba waktunya kita akan tersedar .

Saya sedar yang KETENANGAN HIDUP itu kita akan dapat bila kita dapat MENGUASAI DIRI kita dengan baik . Ada beberapa hal yang kita perlu ambil kira untuk mendapatkan ketenangan . 

Ini adalah apa yang saya sendiri lakukan selepas bangun dari kelalaian . Kalau tidak tersedar , ntah sampai bila mau bergaduh dengan orang sekeliling .

Zaman sekarang ramai yang berkongsi KATA-KATA MOTIVASI dan boleh kita rujuk atau tiruvasi dalam meneruskan perjalanan kehidupan kita .

Saya selalu buat apa yang saya kongsikan disini .

1. MELIHAT POSITIF DALAM NEGATIF 
- Perasan tak dunia sekarang lebih banyak negatif banding positif ? Masuk media sosial , banyak hal negatif yang viral . Jangan mudah terpengaruh
- Contohnya , kita mendengar orang sekeliling mengeluh tentang kenaikan harga barang . Bila pandang sisi positif , sebenarnya mengajar kita untuk lebih berusaha lagi supaya kita ada income bulanan . Kita mungkin ada kerja hakiki tapi kita boleh buat bisnes online dalam masa yang sama untuk menambah sumber pendapatan 

2. TIDAK MENCAMPURI URUSAN ORANG LAIN
- Kita kena sedar bahawa bukan semua orang perlukan kita dan bukan semua orang suka dengan kita . Tapi itu adalah masalah mereka sendiri 🤣
- Kita sebenarnya bukan tak ambil kisah pun pasal orang lain , kita cuma kurangkan . Kita terlalu ambil tahu pasal orang lain tapi diri sendiri tidak terjaga dengan baik pun susah juga
- Antara kesan bila terlalu mencampuri urusan orang lain adalah kita akan terlalu banyak berfikir sehingga kita jadi tidak ketentuan . Kita cenderung mengata pasal orang lain setiap hari sehingga kita lupa yang kita juga hanyalah manusia biasa yang berdosa . Kelak di kemudian hari , hidup jadi tidak tenang 

3. DEKAT DENGAN TUHAN
- Tidak dinafikan bila kita dekat dengan Tuhan , segala urusan kita dipermudahkan 
- Bila kita rasa tidak tenang , cari Tuhan . Berdiam seketika dan berbicara dengan Tuhan . Tuhan tidak pernah meninggalkan kita walau sesaat 
- Laksanakan apa yang Tuhan mau kita lakukan mengikut ajaran agama masing-masing

4. SELF LOVE 
- Perkara mudah namun selalu dilupakan . Self love bukanlah selfish . Ia adalah satu aturan dimana kita menjaga diri kita daripada negativity 
- Kalau saya mengalami hal yang tidak menyenangkan hati , saya akan buat perkara yang saya suka . Contohnya , saya akan turun ke kebun , lepak di tepi sungai . Kadang saya akan turn off media sosial . Sebab saya tau media sosial akan menyebabkan hati saya bertambah tidak senang 

Kita ada cara kita tersendiri . Lakukan jika itu adalah yang terbaik ! 

Stay positive
Stay humble

Lot's of love ,
Ibu El 

💜

#NextLevelBlogging
#Blogmegashaklee
#ShakleeThrive2023
#ShakleeTriumph2023


Comments

Popular posts from this blog

MY SHAKLEE EFFECT : TIADA LAGI DRAMA DEMAM

VITAMIN E

BERCUTI DENGAN SHAKLEE